torsdag 14. april 2011

Åtte små, to store og en

lastebil tenkte jeg på her en dag da denne bilen kom innenfor portene. Men der var hverken små eller store, den var fullasta med stein. Stein som var henta i elva rett ved siden av oss. Tror den har sett bedre dager og mens den holdt på venta jeg bare på at den skulle knekke på midten. Den gjorde ikke det, den kom til og med tilbake med mer stein, opptil syv lass tror jeg den tok i løpet av dagen. I tillegg ser dere at den går på gass. Under lasteplanet er det en gul gasskolbe og det gjorde også at det gikk litt tungt, men det gikk. Svingradiusen var heller ikke av de mest utprega så noen fram og tilbakerunder trengte den.



Her er noe av steinen den henta i løpet av dagen. Da jeg var liten plukka vi stein vekk fra jordene, men her henter vi stein i lassevis, ikke for å legge på jordene forsåvidt, men til muringsarbeid.


Tidligere en dag fant vi disse arbeiderne i et elveleie som var sikker 100 m. bredt. Denne elva er ganske langt unna der vi holder til. Her kommer jullasteren med sand og stein fra elva, tømmer det på toppen av denne haugen slik at sanda og steinen blir skylla og vaska nedover noen renner og samtidig skilt fra hverandre.


Og alt dette er til bygging til meg slik at jeg nå snart kan gå tørrskodd fra rommet mitt til både kjøkken og bad.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar