torsdag 9. juni 2011

Skole,

lekser, lese, framtid, eksamen, karakterer, stå eller stryke og skrivebøker som må være komplette. Unger som vil, men ikke får til, unger som sier de ikke har lekser fordi de da slipper å gjøre dem - i alle fall i første omgang, men så blir det bare dobbelt etterpå. Forstå hvem som må jobbe med egne lekser, hvem som må forstå og ikke bare gjøre og lærere som gir alt for vanskelige lekser. Hvem er skolen til for? Overganger fra en skole til en annen kan være vanskelig eller bare det å bytte lærer. Det er gode lærere som gir av det de har, det er lærere som mottar lønn innimellom og det er lærere som krever alt for mye slik at de kan få et godt resultat og rykte. Kanskje skolen er til for at lærerne skal få jobb? Noen unger får nedsatt karakter fordi de ikke har tatt med det som kreves av materiell fordi foreldrene tjener lite, det er unger som ikke har bøkene de trenger, det er aleineforeldre hvor ungene er aleine hjemme hele ettermiddagen og dermed styrer seg selv - hvem er der da for å rettlede i rett og galt, det er unger som har foreldrene sine på den andre siden av jordkloden og bor sammen med bestemor som de styrer fullt og helt, det er unger som blir straffa fysisk av foreldrene når de ikke klarer, det er unger som går glade hjem etter å ha fått hjelp og det er unger som gir en kjempeklem til læreren sin når de har forstått og gjort ferdig leksa si. Dette er vår virkelighet. Årets første konkrete resultater har vist seg på karakterseddelen. Glade unga og foreldre, fortvilte unga og foreldre - hva gjør vi nå? Mange klarer seg bra, men mange sliter også. Det er så mange ting som virker inn på hvilke karakterer de vil få. Av og til er hodet så fullt av andre ting at det rett og slett ikke er plass til regnestykkene, solsystemet eller blodomløpet. Framtid?

1 kommentar:

  1. Skulen kan vere for krevande..
    Og det er så mykje bakom og inni borna som spelar inn..

    Lykke til!

    God Pinse!!

    SvarSlett