søndag 5. juli 2015

Kulde!

Hei igjen!
Jeg skreiv på Facebook litt tidligere om at det er den kalde årstida her nå. Vi ligger sør for ekvator så da blir årstidene omvendt enn i Norge. Nå er årstidene mye mer markert i Norge enn i Bolivia, men vi merker både kulde og varme her også. I går var nok den kaldeste dagen jeg noensinne har opplevd i Cochabamba. Det regnte fra fredag kveld til lørdag utpå ettermiddagen og det er uhyre sjeldent å oppleve på denne årstida. I fjella snødde det og i dag er det hvitt i området rundt byen. Det betyr at byene som ligger høyere enn oss og landsbyene og folk som bor lenger opp har det ganske tøfft nå. I går fikk jeg liksom ikke opp temperaturen i kroppen, jeg gikk med lue hele dagen både inne og ute og tenkte på de som virkelig opplever det å  være kalde. I Norge opplever vi ikke å være kalde da vi har klær å ta på oss og når vi fryser kan vi bare gå inn i varme og gode hus. Uteliggerne er nok de som vet best hva virkelig kulde er  i Norge.

I formiddag besøkte jeg en familie som kommer til oss. Der var det gjørme på gårdsplassen der ungene lekte. Jeg hadde med noen klær til dem som en annen familie ville gi dem. Så hadde jeg med meg en fotball, havregryn og tørrmelk. Jeg spurte mora om de hadde sokker og det svarte hun nei på. Sokker er en forbruksvare så de sokkene (eller undertøy i det hele tatt) de har blir spart til skolebruk. Hjemme går de barbeint i sandaler elle abarcas (sandaler lagd av bildekk - utrolig slitesterke) uansett vær og temperatur. Det er vel en grunn til at de er forkjøla det meste av denne årstida.

 Takk for ballen kjære nabo på Kleppan.
Jeg blei litt fascinert av denne leken. I endene av trådene har han en bil og et fly.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar