lørdag 15. april 2017

Årsrapport 2016

ÅRSRAPPORT «DRÅPEN» 2016

Dråpen; lekser, læring, ernæring
”Dråpe for dråpe forandrer vi verden!”


Status:            40 barn
                        9 ansatte
                        Leksehjelp tre ettermiddager i uka
                        Cochabamba, Bolivia

Økonomi:

Inntekter og gaver på den norske kontoen løpet av 2016:

2016                                                                         
Jan                   23.850 kr                                           
Feb                  18.750 kr                                          
Mar                12.950 kr                                            
Apr                22.850 kr          Inkl 5000 (spisebord)
Mai                 21.350 kr                                           
Jun                 30.376 kr         inkl 8000 (kjøkken)   
Jul                   20.150 kr                                           
Aug                18.900 kr                                           
Sep                 25.240 kr                                           
Okt                 29.200 kr         Inkl 10.000 (bil)        
Nov                34.050 kr                                           
Des                 37.038 kr                                           
Total               294.704 kr                             



Forbruk i Bolivia:                                 ca.       265.000 NOK
Inntekter/gaver i Norge:                                   294.704 NOK  
Overskudd:                                                       29.828 NOK


Økonomien er spennende hvert eneste år i denne type arbeid. Da det i tillegg skjedde at krona svekket seg for to/tre år siden, ble det ekstra ufordrende og dette har  påvirket oss ganske mye. Likevel har vi klart det, vi har opprettholdt aktiviteten, dog med noen forandringer og innsparinger. Vi er svært fornøyde med at vi har klart å få et lite overskudd dette året. Vi er stolte og fornøyde med at denne overgangen til svakere krone har gått så bra. Alle har tatt sin tørn når det har vært mest utfordrende, fra elevene og foreldrene til lærerne, fra styret i Norge til hver enkelt giver. Tusen takk for all støtte dere bidrar med. Nå opplever jeg at vi er over en kneik, slik at vi kan fortsette arbeidet litt tryggere når det gjelder økonomien. Samtidig er det investeringer som er satt på vent, p.g.a. svakere krone og lønningene kunne vært noe høyere.
Etter at jeg kom til Norge har vi fått flere nye faste givere, dette har stor positiv innvirkning på drifta av leksehjelpa. Men krona er fremdeles svak i forhold til det den var da vi begynte, slik at vi fortsatt må tenke godt gjennom det vi gjør, likevel opplever jeg at folk trår til og bidrar med det de kan. Det er en utrolig flott opplevelse.  

Elever:
40 barn og unge fikk næringsrik mat og help til leksene sine i 2016. Av de som har vært med oss i flere år ser vi forandringer. Det er ikke alltid karakteren som bedrer seg, men arbeidet de gjør, ansvaret de viser og modningen viser endringer. Dette året var det 2 elever som strøyk til den siste og avgjørende eksamen. De må gå året om igjen. Dette var to gutter av de eldste, der den ene sliter med personlige vansker og psykologen vår er inne i bildet, og den andre var inne i en periode der han helst ikke ønsket å jobbe med skolesaker.

Fem elever slutta hos oss i løpet av året. Blant dem var det tre søsken der foreldrene tok dem ut av den grunn at eldste jente måtte passe på den yngste som var hjemme, og de andre var for små til å gå hjem aleine. Foreldrene sa ingen ting til oss før de en dag bare ikke kom. Vi prøvde å få tak i dem for å prate, men vi merket raskt at de ønsket å unngå oss.  

Elevene jobbet jevnt og trutt med god hjelp fra lærerne hele året. De trenger mye og det er mange ganger det tar tid før de kommer seg over kneika til å bli mer motiverte for og selvstendige i skolearbeidet. Mye er mekanisk læring og da er motivasjonen noe av det viktigste å jobbe med. Vi ser det også på de eldste, noen er arbeidssomme, mens andre vil gjøre minst mulig. Vi ser også at enkelte elever har mye personlig å slite med, dette går ut over skolearbeidet, både i forhold til motivasjon og i forhold til innsats og faglig forståelse.


Personalet:
Det var ingen utskiftninger i personalet dette året, bortsett fra en assistent som måtte slutte av familiære årsaker. Det førte til at hun som jobba med den yngste skolegruppa, måtte være aleine store deler av året.
Året 2016 var det første året der jeg bodde i Norge hele året. Bolivianerne Roxana og Secundino hadde ansvaret for drifta og det som skjedde. Det ble et år med noe famling, prøving og feiling, men med gode resultater og stigende læringskurve for alle parter.


Foreldrene:
Foreldrene fortsetter å utvikle seg og de forstår mer og mer hva barna deres trenger. Det er ikke alle som har mulighet til å følge opp barna sine like godt, men alle gjør så godt de kan ut i fra deres forutsetninger, personlige og økonomiske.
Roxana har fortsatt med å besøke familiene. Noen familier har hun besøkt hyppigere enn andre, noe vi ser gode resultater av. Når det gjelder arbeidet med familiene ser vi at det har sin virkning i forhold til elevenes arbeidsinnsats. Samtidig må dette arbeidet holdes ved like, slik at de ikke faller tilbake til tidligere mønstre. Det er utrolig viktig det arbeidet som gjøres med foreldrene, kontakten, møter, samtaler,  praktisk arbeid og utvikling av foreldrerollen.

Foreldrene fortsetter med å hjelpe til på kjøkkenet, de er positive til dette. Vi ønsker å bruke mye grønnsaker i maten, og da det kommer små barn som ikke er vant til å spise så mye grønnsaker, må vi kutte det opp så mye som mulig.

Prosjekt grønnsakshage: I november fikk vi en henvendelse fra et annet prosjekt, TIA (de jobber med og følger opp ungdom som har flyttet ut av ulike barnehjem), om vi ville være med på et prosjekt der familiene skulle få opplæring i å dyrke sine egne grønnsaker. Vi sa ja og fikk bli med på noe spennende. Vi fikk besøk av profesjonelle grønnsaksdyrkere og kokker. De viste oss hvordan vi kunne lage grønnsakshage på et lite areal, som f.eks. det å dyrke i potter og rør som henges på vegger. Så viste de oss nye matoppskrifter der de bruker grønnsakene på en måte som også barn liker. Det gikk både på smak og utseende. Mange famlier har vært med på dette og hos oss spiser de nå av egenproduserte grønnsaker. Mange har vært engasjerte i dette og mange har lært mye.


Infrastruktur:
Det er ikke blitt bygget noe nytt dette året. Vi fikk midler til å investere i spisebord og benker. Secundino ble satt på saken og han bygde to spisebord på tre meter hver med tilhørende sittebenker. Bordplatene er av sponplater og beina er sveisa av armeringsjern. Dette er solide saker som vi håper vil vare i mange år.

Kjøkkenet vårt har vi lenge ønsket å oppgradere. Dette året fikk vi midler til det. Hele kjøkkenet ble demontert, vaska, malt og fliser ble lagt på veggene. Nå er det mye lettere å holde reint, noe som er svært viktig. Kjøkkenpersonalet ble veldig fornøyde.


Bilverksted:
Verkstedet er i stadig utvikling. Secundino er nå ferdig med undervisningen han har hatt i tre år. Det han mangler nå er praksis og en skriftlig oppgave, så er han ferdig utdannet bilmkaniker og mekaniker innen elektronikk og elektrisitet for kjøretøy.


Så vil jeg takke alle dere som har bidratt til at vi har kunnet gjøre dette arbeidet.

Hov den 15. april 2017
Toril Korsvik




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar