ÅRSRAPPORT DRÅPEN 2017
2017 ble et
spennende år med mange utfordringer og gode opplevelser.
ØKONOMI
Inn på konto
i Norge i NOK:
Januar 21.350
Februar 15.100
Mars 13.300
April 27.100
Mai 15.450
Juni 24.940
Juli 14.950
August 32.610
September 28.320
Oktober 26.885
November 17.850
Desember 27.700
Totalt: 265.700 kr.
Til
sammenligning kom det i 2016 inn 271.704 kr. Altså en liten nedgang.
Det ble
overført kr. 290.000 fra Norge til Bolivia. Det betyr et underskudd på 24.300
kr.
I Bolivia
ble det brukt 33.988 USD, der vekslingen med NOK varierte ca. mellom 8,20 og
8,70 NOK. Med en gjennomsnittlig kurs på 8,50 Nok, ble det brukt ca. 289.000 kr
i Bolivia i 2017.
Det trengs
mer penger i Bolivia nå enn tidligere. Lønningene øker, matvarepriser øker og
andre ting øker. Vi har ikke fått flere givere dette året, så inntektene holder
seg omtrent på det samme som tidligere år. Vi har ikke nok faste givere til å
dekke driftsutgiftene, men er avhengig av andre inntekter som loddsalg, salg av
pledd,gaver fra bursdager o.a. Vi brukte ikke noe på vedlikehold av bygninger i
2017, så dette må nok påregnes i 2018.
ELEVER: Vi
har hatt rundt 35 elever gjennom året. Det var nærmere 40 da året startet, men
en familie trakk seg ut sannsynligvis p.g.a. at foreldrene måtte hjelpe til på
kjøkkenet. Elevene har jobba jevnt og trutt. Vi har fire ulike grupper ut i fra
alder. Under skolealder, 1., 2., og 3. klasse sammen, 4. og 5. klasse sammen og
fra 6. klasse og oppover. De yngste skoleeleven har flest ressurser, da vi
ønsker å gi dem en god start. Det er viktig hva som skjer de første årene i
forhold til grunnlag og motivasjon. Vi har dyktige studenter som hjelper dem,
men som samtidig trenger oppfølging og opplæring i metoder og kommunikasjon med
elever.
Tirsdag,
onsdag og torsdag kommer elevene etter skoletid. Dagsrytmen var som følger:
13.00:
Elevene ankommer leksehjelpa
13.20 –
14.00: Middag og evt lek dersom tid.
14.00 –
16.00: Lekser, lek, spill og annen hjelp til skolearbeid eller generell
stimulering.
16.00: Et
like måltid som kan bestå av frukt, yoghurt, havregryn med melk e.l.
16.00 –
17.00: Opprydding, vasking, lek, spill.
17.00:
Elevene går hjem.
Datoer:
7. februar
(tirsdag) Leksehjelpa starter opp igjen etter sommerferie.
27. og 28. Februar:
Karnevalsferie
1. mai: Utflukt for foreldre og barn til
Apote.
To uker i
overgangen juni/juli: Vinterferie. Lekpregede aktiviteter for de som kommer.
26. august:
La Gotita 9 år, vi feirer.
Studentdagen:
21. september, og våren begynner: en liten feiring.
I hele
november er det eksamen for alle elever.
30.
november: Skoleåret er over
Lørdag 9
desember: avslutning av året hos La Gotita. Feiring med god mat og aktiviteter
med klovn.
Den nye
aktiviteten,som varte hele året, var anleggelse, såing og drift av grønnsakhage
som ble starta og fulgt opp av en annen stiftelse. Hensikten var at elevene og
evt. foreldrene skulle lære å dyrke egne grønnsaker selv om de har liten plass.
En agronom og en kokk med hjelpere kom til oss for å undervise i dyrking og hva
slags matretter de kunne lage for å utnytte alle grønnsakene. Det ble sådd i
kasser, bøtter, plastrør, brusflasker der de kutta toppen på langs av flaska og
på marka. Det ble en umiddelbar suksess der mange elever deltok og lærte mye.
FORELDRE: Foreldrene
deltar på møter, utflukt og dugnader. Det spesielle dette året var at vi hjalp
to mødre til å legge seg inn for å gjøre et inngrep slik at de ikke kan få
flere barn.Vi betalte hele behandlingen, selv hadde de ikke mulighet til det. Roxana
fortsetter sitt arbeide med flere av familiene. Hun besøker familier som er av
de aller mest ressursfattige både med hensyn på økonomi og personlige
ressurser. Etter tur hjelper foreldrene til på kjøkkenet. Dette har fungert
stort sett greit.
PERSONALET:
Det er noen utskiftninger i personalet nesten hvert år. Nye studenter gjør
ferdig studiene sine. De får vitnemål etter en ganske lang prosess med
myndighetene. Det koster også ganske mye å få utlevert et vitnemål. Da en slik
prosess er i mål ønsker de seg ofte nye utfordringer og større stillinger, mens
vi er fornøyde med at andre får muligheten til å finansiere noe av studiene
sine ved å jobbe hos oss. Vi har vært
fornøyde med lærerne de siste årene. Vi finner studenter og de som jobber hos
oss gjennom kjente. Det er viktig med tillit og at de er gode forbilder for
elevene i holdninger, det å være presis, i kommunikasjon og annet.
Vi ser nå at
det fungerer ikke bra med to personer i ledelsen. Det går bra enda, men i
lengden må det være en person som er leder. Dette er noe å jobbe med neste år.
INFRASTRUKTUR:
Det ble ikke utført noe vedlikehold eller nybygg dette året. Økonomien tillot
ikke til det. Dermed er det et større behov neste år.
BILVERKSTED:
Bilverkstedet går som tidligere, med arbeid i rykk og napp.
Bilen vår
havarerte i mai dette året, vi har ikke kjøpt noen ny, da biler generelt har
steget mye i pris siden jeg kjøpte den vi hadde.
KJØKKENHAGE:
Mot slutten av 2016 kom vi i kontakt med en annen stiftelse som ønsket å
samarbeide med institusjoner om å lage kjøkkenhage på et lite areal. De hjalp
oss med å bygge opp ulike steder der vi kunne dyrke grønnsaker. Langs muren
nedover mot porten brukte vi gamle bord til støtte for jorda, det ble en slags
terrasse der det ble sådd ulike grønnsaker som rødbeter, grønnkål, persille,
o.a. Et annet sted gjerda vi inn et lite område der det ble sådd cherrytomater
som klatra oppover gjerdet i tillegg til kål, blomkål o.a. Kålen ble stort sett
spist opp av mauren, mens tomatene bar mye. Da jeg reiste derifra i juli 2017
hadde de høsta bortimot 25 kg cherrytomater.
I tillegg
fikk foreldre og elever opplæring av en kokk som lærte dem å lage enkle retter
av disse grønnsakene. Dette var populært. Elevene fikk forklær og et
kjøkkenhåndkle til å bruke de dagene det var undervisning, og til slutt fikk de
det til odel og eie. Ulike redskap som ble brukt i undervisningen ble satt
igjen hos oss på kjøkkenet. Det kommer nå kjøkkenpersonalet til gode.
Jevnt over
et godt år, med noen utfordringer.
Toril
Korsvik
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar