søndag 22. juli 2012

Mer helse og tenner, men kanskje mest - kunnskaper

Tannlegen har vært her og hun kommer igjen. For de som synes det blir vel mye helse, ernæring og lignende kan jeg si at det er i grunnen det det dreier seg om for tida, men samtidig som vi gjør lekser og jobber i vei videre jevnt og trutt. Tannhelsen til ungene er gjerne et tegn på den generelle helsa/ernæringen hos ungene og hvordan det kan stå til i heimen.
For noen år siden tok jeg teoriprøven til førerkortet, da var jeg først på kurs noen kvelder før eksamen. En av kveldene var det en foreleser som hadde oppholdt seg i utlandet og sett at trafikken der var mye bedre organisert og folk respekterte trafikkreglene. I den forbindelse forklarte han trafikken i Bolivia med: "Falta de conocimiento." Det betyr: "Mangel på kunnskaper." Denne setningen har jeg kommet tilbake til i mange sammenhenger her i landet, både i forhold til jobben med ungene og foreldrene og andre forhold i samfunnet. Nå tar jeg den fram i forhold til tannhelsen også. Mange foreldre vet ikke hvorfor de må pusse tennene, eller hvordan man gjør det, eller de prioriterer ikke å kjøpe tannbørste og tannkrem, eller de har ikke autoritet over ungene til å lære dem å pusse tennen i tillegg til at de går alt for sjeldent eller venter for lenge med å gå til tannlegen fordi det koster. Dersom vi spør ungene om de har tannbørste hjemme så kan det hende de svarer at mamma har kjøpt en til de eller at de har fått en en gang, men nå vet de ikke hvor den er. Mange foreldre har nok ikke pusset tennene selv, og når søtsakene og tilgangen til disse er blitt flere og lettere er det ikke rart at mange unger mister melketennene alt for tidlig fordi de råtner bort. Små unger uten fortenner var noe av det jeg reagerte på når jeg kom hit til Bolivia.
Så får vi håpe at vi klarer å følge opp dette slik at ungene får bedre kunnskaper enn foreldrene sine.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar