fredag 7. september 2012

Kermesse

I dag handla jeg hvetekli, havregryn, hvetekim, quinuaflak, egg, gjær, bakepulver, bananer, gulrøtter og litt til. Potetene er i boks, svinekjøttet, silpanchokjøttet og hvetemelet er også i boks. Kyllingen, alle grønnsakene og diverse andre saker blir kjøpt i morgen tidlig, tidlig. I tre - fire tida kommer lastebilene inn fra landsbygda med friske, fine grønnsaker. Da vil noen i personalet og noen foreldre være på plass og handle løk, tomater, salat, gulrøtter og andre gode grønnsaker. Alt dette skal bli min. 30 brød, banankaker, gulrotkaker og sjokoladekaker - noen store og noen små, silpancho, picante de pollo, pollo al horno og chicharron (gode lokale middagsretter) i tillegg til lokale juicer og friske drikker til søndagens kermesse. I morgen tidlig begynner jeg og noen flere å bake brød og kaker og på ettermiddagen kommer foreldre og personale for å forberede middagsrettene. Vi har også sydd duker som er typiske i Bolivia - de vil vi også prøve å selge. Foreldre og personale har planlagt i noen uker for at vi på søndag skal lage en restaurant i gata der vi holder til og gjennom det håper vi å tjene noen bolivianos som skal komme ungene til gode. Alle har reklamert i øst og vest, til kjente og ukjente og vi håper det kommer mange folk, i tillegg blir det spennende om vi har klart å beregne riktig antall tallerkner. Får vi mat til overs er det dumt og blir det for lite er det også dumt, det er vanskelig å beregne, men vi håper å samle oss erfaringer til neste gang. Den første gangen er alltid den vanskeligste. Det har vært mange meninger og mange diskusjoner, og håper at vi har valgt riktig. En evaluering etterpå vil gi svar på dette. Denne måten å samle inn penger på er helt vanlig her til lands og spesielt i Cochabamba fungerer det der med mat av et eller annet slag. Nå skal jeg snart ha meg en tur på canchaen - Bolivias største utendørsmarket og kjøpe kjøleskap og litt til for å gjøre ferdig dukene. Kjøleskapet er til mitt nye hus - som ikke er helt ferdig enda, men jeg tenkte at vi trenger sikkert litt mer plass nå til å oppbevare maten mellom lørdag og søndag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar