På bildet under har våre to kjøkkendamer høsta achocha, en grønnsak som jeg ikke kjente fra før av. Bak dem er planta som vokser raskere enn grass, det bare bobler av frukt og kart på den så der har vi en stund framover.
Våre to kjøkkendamer har høsta achocha |
Jenta på bildet over er tre år gammel og har ikke begynt på skolen enda, men hun har to eldre søsken som er med i leksehjelpa. Hun kommer fra en ressurssvak familie og vi tok henne inn på høsten i fjor. Hun får leke og være sammen med andre og lærer mye gjennom dette. Hun ba meg om å ta bilde av henne, da sa jeg at da må du jobbe slik som de andre og da tok hun blyanten og satte den på papiret, bøyde seg over arket og venta til jeg hadde tatt bildet, da ville hun se.
Jenta her går i 5.klasse, her tegner hun solsystemet. Hun kommer fra en familie som bor i gata vår. Hun har 5 søsken, en bror har lese og skrivevansker og har droppa ut av skolen p.g.a. ingen tilpassa opplæring. Vi har prøvd å få han inn på en annen skole hvor de har bedre hjelp, men da han har mange nederlagsopplevelser er motivasjonen er veldig lav så det har vi ikke klart.
Disse elevene går i 1., 2. og 3. klasse. I denne gruppa er det for tida 18 unger og det er nok å ta tak i for de to voksne som jobber her, men de har god kontroll og jobber bra. Ungene kommer fra ulike skoler og nærmest alle har ulike lekser å gjøre og ulike vansker. Det krever ganske mye fra de voksne, men unger og voksne jobber godt sammen.Her har vi en gruppe fra de eldste, fra 7. til 10. klasse. Her sitter de ute under et tak, der det er luftig og fint, resten av gjengen sitter inne i et klasserom. Her ute sender vi de som trenger trening i å jobbe selvstendig og det er jo forsåvidt alle etter tur. Det å jobbe selv og be om den hjelpa de trenger er noe som må jobbes med, slik at de voksne slipper stadig å minne de på at de må jobbe.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar