tirsdag 5. juli 2016

Det er vinterferie, vi slipper å gjøre lekser.

Ja, dette ble litt av en dag, en fin dag. Den begynte med at alt gikk lekende lett da jeg dro til legesenteret for å få en legeattest til førerkortet mitt. Jeg tok blodprøve for å bekrefte blodtypen min (blodtypen skal stå på førerkortet i tilfelle ulykke - veldig bra synes jeg), så var det en test av synet, av reflekser og balanse - alt var veldig bra. Så gikk jeg hjem via et market for å kjøpe appelsiner, her gjelder det å få i seg så mange c-vitaminer som mulig, da det er forkjølelsestid. Da jeg kom hjem tok jeg en runde på tomta for å plukke søppel, det ble en forholdsvis stor pose. Så tok jeg vannslangen og spyla over toalettene som var fulle av støv, sand og aske.

En liten digresjon her for å fortelle litt om kvelden i går: Da jeg satt i bilen på vei hjem i går kveld, da det begynte å mørkne, så vi at det brant oppe i fjellsia over der vi bor. Det blåste ganske kraftig og vi så tydelig flammene oppover fjellsida, selv om vi var et godt stykke unna. Det var heftig å se på og trist at et så stort areal brant opp. Jeg vet at det er folk som bor oppe i den fjellsida og noen familier som kommer hit viste seg å være berørt, selv om det gikk bra med alt og alle.

Så da jeg spyla toalettene i dag før ungene kom var det også mye aske jeg skylla ut. Det var aske på kjøkkenet mitt også, som hadde blåst inn under døra. Etter denne vaska, måtte jeg vaske meg selv og det var deilig. Så kom unga og vi spiste en nydelig gresskarsuppe med mye grønnsaker. Ungene vasker over tallerknene sine etter at de har spist, og i dag ble dette oppvaskvannet ganske så grønt. (For ordens skyld blir  alt vaska på kjøkkenet etterpå av kjøkkendamene).

Vi har bestemt at på søndag skal vi ha basar og selge bruktklær her på bruket. Jeg har hatt med brukte klær fra Norge flere ganger og noe har vi fått her i landet. Denne gangen hadde jeg med meg ganske mye i tillegg til tre poser med strikka ullsokker. Etter måltidet tok vi fram alt vi hadde av klær, la de i esker og satte priser på. Tidligere har vi gitt bort en del klær, men denne gangen har personalet og foreldrene sammen bestemt at vi skal ta litt betaling for det. Grunnen til det er at tidligere har folk tatt med seg hva som helst, selv om det ikke passer til noen i familien, så kan de selge det videre og tjene litt på det. De som har gjort det har nok trengt pengene, men vi ønsker at disse klærne skal brukes av ungene som får/kjøper de.

Siste runde i dag var psykologen som hadde tegne og malekurs for en gruppe av elevene. Hun vil fortsette de neste dagene med dette og hun har temaer som: Å kjenne seg selv, si sannheten, gjennkjenne følelser og at hver enkelt skal tenke på livet sitt og framtida.

Her brenner det kraftig.

Mye klær!

Rødhette kom også for å hjelpe til.


Takk til alle gode sokkestrikkedamer. Mange hilsener fra oss alle.

Litt lek må også til, Disse to er ikke redde for å gå inn i taklingene med de store.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar