Referat årsmøte for året 2017. Stokke 03,09,2018
Sak 1 Innkalling og saksliste godkjent. Valg av møteleder Toril Korsvik.
Protokollunderskrift: Randi Studsrød og Berit Ulseth. Referatkriver Laila Korsvik
Sak 2 Årsberetning godkjent
Sak 3 Ingen innkomne forslag
Sak 4 Valg av styre. Hege Johannessen valgte å gå ut, Toril Korsvik kommer inn som ny representant. Heidi Toverud gikk av som leder. Fordelinga av verva vil bli tatt på neste styremøte. Pr dd sitter disse i styre: Heidi Toverud, Nina Nøvik, Lene Vårum,
Toril Korsvik og Laila Korsvik
Toril hadde en liten oppsummering om tilstanden til prosjektet og økonomien.
Nytt for 2017 er at de har startet med litt grønnsaksdyrking. Det fikk varierende resultat pga insekter og en liten kanin som kom på besøk. Cherrytomatene blei fine.
Det blir litt prøving og feiling i starten.
Pga flommen i sommer har de måttet ta et opphold men starter opp igjen nå.
Økonomien går greit. Vi gikk ca 20000 kr i underskudd i 2017 men det varierer med dollarkurs og investeringer. For 2018 ser det ut som det kan bli et overskudd på samme beløp. Det holder seg ganske stabilt.
Det er bestemt å å reparere den gamle bilen, legge nytt tak på et hus og kjøpe sand under lekestativ. Ulykkesforsikring har blitt investert til alle elevene, noe foreldrene var veldig glade for.
Familiene er blitt flinkere til å følge opp barna sine.
Ullpledd blir strikket i Norge og Bolivia for å få mer inntekter til prosjektet, det får ogsa de strikkende i Bolivia penger for. Selges i Norge. Moamarten sikrer oss ca 5000 kr i året. Toril forteller om prosjektet i flere anledninger o foreninger. Også mottatt gave fra Lions Søndre Land.
--------------------------------- --------------------------
Randi Studsrød Berit Ulseth
lørdag 22. desember 2018
tirsdag 14. august 2018
Augustbrev 2018
Søndre Land august 2018
Kjære dere alle sammen!
Jeg satte meg på flyet to dager før St. Hans og reiste fra
sol, sommer og varme i Norge til midtvinter i Bolivia. Det var tørt og kaldt
mens jeg var der og da jeg gikk ut av flyet i Norge midt i juli, slo varmen
imot meg som på en sydentur. Det er mange kontraster i forbindelse med det å
reise til Bolivia, selv om denne typen kontraster som regel er omvendt.
Da jeg flytta fra Bolivia i november 2015 overlot jeg
prosjektet i hendene på to personer. Da det viste seg vanskelig med to ledere, samtidig
som det tok tid fra Secundino som skulle ta seg av verkstedet, bestemte vi oss
for å prøve å finne en person som kunne være leder aleine. Hun ble ansatt den 1.
mai i år og har nå vært der noen måneder i en prøveperiode. Hun er utdannet
pedagog og har mange bra tanker om undervisning og metodikk. Samtidig var det
spesielt å se henne i min posisjon, i en stilling der jeg alltid har vært, var
det en helt ukjent person som tok tak og gjorde forandringer. Et bibliotek i
enden av et av klasserommene, mer organisert lek etter at leksene er unnagjort,
sang, rim og regler før de spiser er noen av endringene foreløpig.
Lærerne vi har dette året er unge, energiske og
entusiastiske. De er alle studenter og har en del å lære i forhold til det å
være lærer og ha ansvar for en elevgruppe. Samtidig er de åpne og villige til å
ta imot lærdom og veiledning på dette. De har et godt miljø seg imellom, de
hjelper hverandre, tar ansvar og lærer av hverandre. Noe den nye lederen har
innført er at på personalmøtene, som er en gang i måneden, skal lærerne etter
tur legge fram et tema de er opptatt av, og få innspill på dette. Her blir det
diskusjoner og refleksjoner over ulike tema og jeg merka også at de var åpne på
å lære nytt.
Jeg har sett mange bilder, mange videoer og hørte mange
beskrivelser fra flommen som skjedde i februar, men å se det og å være der selv
gir alltid et annet inntrykk. Det var overveldende å komme dit og se det med
egne øyne. Enorme masser med stein, grus og sand som er nesten ubeskrivelig og
uvirkelig. En lang strekning (1 km kanskje) langs elva var fylt med stein- og
jordmasser fra flommen i opptil fire meter i høyden. I tillegg kom alle
historiene fra folk i området. Jeg lytta. Vi er små vi mennesker når det kommer
til stykket, naturen er oss totalt overlegen. Ei mor sa at hun var i byen da
det skjedde. Barna hennes var hjemme. Da de ringte henne og fortalte hva som
skjedde, trodde hun det ikke. Da de sa at nå forsvant brua (en betongbru),
begynte hun å le fordi hun kunne ikke tro det. Det gikk bra med barna hennes.
Vi hjalp ei mor som hadde en sønn med lungeproblemer. Han har vært ut og inn av
sykehus siden han ble født. Da flommen kom var mor høygravid. Vi vet ikke om
dette har noen sammenheng, men vi valgte likevel å hjelpe henne med noen av midlene
som kom inn i forbindelse med flommen. Hun er veldig takknemlig.
Jeg kom til Bolivia en fredag, og dagen etter strømte det på
med unger selv om det var lørdag. Den første jenta som kom sa at hun skulle
trene judo. To av lærerne vi har nå driver med judo og de er villige til å
undervise elevene på lørdager. Det kommer mellom 15 og 20 elever hver gang, noe
som er veldig bra. De blir delt i to grupper etter alder og trener teknikk,
styrke og bevegelighet. Det var flott å se hvor ivrige de var og lærerne sa at
dette ville hjelpe dem i forhold til selvdisiplin og respekt i tillegg til å
drive en idrett. På slutten av den tida jeg var der, reiste noen til den
idrettshallen lærerne trener i for å få et større bilde av idretten og bli
trena av en annen person. Det virka veldig bra og elevene storkoser seg med
denne aktiviteten. Vi håper at dette kan fortsette framover.
Som noen av dere vet strikker vi pledd av alpakka- og lamagarn
fra Bolivia. Dette har blitt en liten, men god inntektskilde for oss. Nå har vi
seks strikkere i Bolivia og noen få her i Norge. Nå har jeg kommet fra Bolivia
med kofferten full (nesten) med garn i mange ulike farger, godt og deilig garn
av alpakka og lama klart til strikking. Er det noen som kunne tenke seg å
strikke et pledd eller to er vi takknemlige for det, og er det noen som ønsker
å kjøpe et varmt og godt pledd kan de ta kontakt med meg. Fra og med i høst tar
vi min. 1700,- kr for et pledd som skal dekke en godt voksen person (det er lov
å gi mer dersom en vil det). I tillegg strekker det seg mer etter hvert. Vi har
også noen få mindre pledd som f.eks kan brukes over en barnevogn, over knærne
når en sitter ute, rundt skuldrene el.l. De som strikker i Bolivia er kvinner
vi har kontakt med på en eller annen måte, både foreldre og ansatte. Disse får
rundt 750 kr for å strikke et pledd. Overskuddet av salget går direkte inn på
kontoen til Dråpen. De som strikker i Norge har vi ikke muligheten til å
betale, det må ses på som en dugnad eller som et bidrag til Dråpen.
Jeg
lar disse jentene og denne tegningen representere alle oss i Bolivia og Norge som
takker hver og en av dere som støtter og hjelper oss økonomisk, med strikking eller på annen
måte. På tegningen har Maria Rosa skrevet takk til dere som gjør det mulig at
Dråpen fungerer.
Vennlig
hilsen alle oss i Dråpen og La Gotita!
Gavekonto: 9488 05 44629 Mobil
Toril: 912 40
659 Toril
Korsvik
søndag 12. august 2018
Årsmøte i Dråpen
INNKALLING TIL ÅRSMØTE I DRÅPEN
Lørdag den 01. september 2018, kl 14.00 på Feen Bedehus i Stokke.
Dagsorden:
-
Det blir vanlige årsmøtesaker med
rapport, valg og økonomi fra 2017.
-
Roxana og Toril viser bilder og
fortelle fra ståa i Dråpen i 2018.
-
Vi markerer at vi fyller 10 år den
26. august 2018.
-
Utlodning til inntekt for Dråpen.
-
Kaffe, te og noe å
bite i.
Dersom noen har saker eller forslag til drøfting, kan de sendes til heidi.toverud@live.no
innen 25.08.2018.
VELKOMMEN!
Ps! Årsrapport finnes på: www.boliviadraaper.blogspot.com
VEIBESKRIVELSE
VEIBESKRIVELSE
Vi skal være på Feen Bedehus, Feenveien 200, på riksvei 303 mellom
Stokke og Sandefjord. Fra Stokke sentrum: Følg riksvei 303 mot Sandefjord,
forbi Stokke kirke. Etter 3,9 km. ligger det høyre side etter en nedoverbakke.
Bak bedehuset ligger det en barnehage.
Fra Sandefjord: Følg riksvei 303 mot Stokke. Kjør forbi avkjørselen til
Bogen, rundt noen svinger, opp en bratt bakke, der ligger det på venstre side.
Først en barnehage, så Bedehuset. Se etter norsk og boliviansk flagg i
veikanten. Vanskelig å finne fram? Ring Toril Korsvik, 91240659
lørdag 21. juli 2018
Årsrapport 2017
ÅRSRAPPORT DRÅPEN 2017
2017 ble et
spennende år med mange utfordringer og gode opplevelser.
ØKONOMI
Inn på konto
i Norge i NOK:
Januar 21.350
Februar 15.100
Mars 13.300
April 27.100
Mai 15.450
Juni 24.940
Juli 14.950
August 32.610
September 28.320
Oktober 26.885
November 17.850
Desember 27.700
Totalt: 265.700 kr.
Til
sammenligning kom det i 2016 inn 271.704 kr. Altså en liten nedgang.
Det ble
overført kr. 290.000 fra Norge til Bolivia. Det betyr et underskudd på 24.300
kr.
I Bolivia
ble det brukt 33.988 USD, der vekslingen med NOK varierte ca. mellom 8,20 og
8,70 NOK. Med en gjennomsnittlig kurs på 8,50 Nok, ble det brukt ca. 289.000 kr
i Bolivia i 2017.
Det trengs
mer penger i Bolivia nå enn tidligere. Lønningene øker, matvarepriser øker og
andre ting øker. Vi har ikke fått flere givere dette året, så inntektene holder
seg omtrent på det samme som tidligere år. Vi har ikke nok faste givere til å
dekke driftsutgiftene, men er avhengig av andre inntekter som loddsalg, salg av
pledd,gaver fra bursdager o.a. Vi brukte ikke noe på vedlikehold av bygninger i
2017, så dette må nok påregnes i 2018.
ELEVER: Vi
har hatt rundt 35 elever gjennom året. Det var nærmere 40 da året startet, men
en familie trakk seg ut sannsynligvis p.g.a. at foreldrene måtte hjelpe til på
kjøkkenet. Elevene har jobba jevnt og trutt. Vi har fire ulike grupper ut i fra
alder. Under skolealder, 1., 2., og 3. klasse sammen, 4. og 5. klasse sammen og
fra 6. klasse og oppover. De yngste skoleeleven har flest ressurser, da vi
ønsker å gi dem en god start. Det er viktig hva som skjer de første årene i
forhold til grunnlag og motivasjon. Vi har dyktige studenter som hjelper dem,
men som samtidig trenger oppfølging og opplæring i metoder og kommunikasjon med
elever.
Tirsdag,
onsdag og torsdag kommer elevene etter skoletid. Dagsrytmen var som følger:
13.00:
Elevene ankommer leksehjelpa
13.20 –
14.00: Middag og evt lek dersom tid.
14.00 –
16.00: Lekser, lek, spill og annen hjelp til skolearbeid eller generell
stimulering.
16.00: Et
like måltid som kan bestå av frukt, yoghurt, havregryn med melk e.l.
16.00 –
17.00: Opprydding, vasking, lek, spill.
17.00:
Elevene går hjem.
Datoer:
7. februar
(tirsdag) Leksehjelpa starter opp igjen etter sommerferie.
27. og 28. Februar:
Karnevalsferie
1. mai: Utflukt for foreldre og barn til
Apote.
To uker i
overgangen juni/juli: Vinterferie. Lekpregede aktiviteter for de som kommer.
26. august:
La Gotita 9 år, vi feirer.
Studentdagen:
21. september, og våren begynner: en liten feiring.
I hele
november er det eksamen for alle elever.
30.
november: Skoleåret er over
Lørdag 9
desember: avslutning av året hos La Gotita. Feiring med god mat og aktiviteter
med klovn.
Den nye
aktiviteten,som varte hele året, var anleggelse, såing og drift av grønnsakhage
som ble starta og fulgt opp av en annen stiftelse. Hensikten var at elevene og
evt. foreldrene skulle lære å dyrke egne grønnsaker selv om de har liten plass.
En agronom og en kokk med hjelpere kom til oss for å undervise i dyrking og hva
slags matretter de kunne lage for å utnytte alle grønnsakene. Det ble sådd i
kasser, bøtter, plastrør, brusflasker der de kutta toppen på langs av flaska og
på marka. Det ble en umiddelbar suksess der mange elever deltok og lærte mye.
FORELDRE: Foreldrene
deltar på møter, utflukt og dugnader. Det spesielle dette året var at vi hjalp
to mødre til å legge seg inn for å gjøre et inngrep slik at de ikke kan få
flere barn.Vi betalte hele behandlingen, selv hadde de ikke mulighet til det. Roxana
fortsetter sitt arbeide med flere av familiene. Hun besøker familier som er av
de aller mest ressursfattige både med hensyn på økonomi og personlige
ressurser. Etter tur hjelper foreldrene til på kjøkkenet. Dette har fungert
stort sett greit.
PERSONALET:
Det er noen utskiftninger i personalet nesten hvert år. Nye studenter gjør
ferdig studiene sine. De får vitnemål etter en ganske lang prosess med
myndighetene. Det koster også ganske mye å få utlevert et vitnemål. Da en slik
prosess er i mål ønsker de seg ofte nye utfordringer og større stillinger, mens
vi er fornøyde med at andre får muligheten til å finansiere noe av studiene
sine ved å jobbe hos oss. Vi har vært
fornøyde med lærerne de siste årene. Vi finner studenter og de som jobber hos
oss gjennom kjente. Det er viktig med tillit og at de er gode forbilder for
elevene i holdninger, det å være presis, i kommunikasjon og annet.
Vi ser nå at
det fungerer ikke bra med to personer i ledelsen. Det går bra enda, men i
lengden må det være en person som er leder. Dette er noe å jobbe med neste år.
INFRASTRUKTUR:
Det ble ikke utført noe vedlikehold eller nybygg dette året. Økonomien tillot
ikke til det. Dermed er det et større behov neste år.
BILVERKSTED:
Bilverkstedet går som tidligere, med arbeid i rykk og napp.
Bilen vår
havarerte i mai dette året, vi har ikke kjøpt noen ny, da biler generelt har
steget mye i pris siden jeg kjøpte den vi hadde.
KJØKKENHAGE:
Mot slutten av 2016 kom vi i kontakt med en annen stiftelse som ønsket å
samarbeide med institusjoner om å lage kjøkkenhage på et lite areal. De hjalp
oss med å bygge opp ulike steder der vi kunne dyrke grønnsaker. Langs muren
nedover mot porten brukte vi gamle bord til støtte for jorda, det ble en slags
terrasse der det ble sådd ulike grønnsaker som rødbeter, grønnkål, persille,
o.a. Et annet sted gjerda vi inn et lite område der det ble sådd cherrytomater
som klatra oppover gjerdet i tillegg til kål, blomkål o.a. Kålen ble stort sett
spist opp av mauren, mens tomatene bar mye. Da jeg reiste derifra i juli 2017
hadde de høsta bortimot 25 kg cherrytomater.
I tillegg
fikk foreldre og elever opplæring av en kokk som lærte dem å lage enkle retter
av disse grønnsakene. Dette var populært. Elevene fikk forklær og et
kjøkkenhåndkle til å bruke de dagene det var undervisning, og til slutt fikk de
det til odel og eie. Ulike redskap som ble brukt i undervisningen ble satt
igjen hos oss på kjøkkenet. Det kommer nå kjøkkenpersonalet til gode.
Jevnt over
et godt år, med noen utfordringer.
Toril
Korsvik
mandag 25. juni 2018
Da "elva kom"
I går, søndag, hyra vi en nabo som kjører taxi til å frakte oss (Secundino og meg) oppover fjellsida. Vi ville se om vi fant raskante fra februar da "elva kom". Det bar oppover på steinete veier, bratt og ulendt. Et sted måtte vi ut for å dytte bilen da det var så løst og så bratt at den bare sto og spant. På bildet under har vi stoppa underveis og vi ser byen langt der nede.
Elveleiet slik det ser ut ovenfra nå. Den store grønne sletta omtrent midt på bildet er en fotballbane med kunstgress - en gave fra Evo (presidenten). Elva tok hjørnet av gjerde som er rundt denne banen. Lenger ned gikk elva over sine bredder og tok med seg alt den traff på. Langs hele elveleiet som vi ser på bildet ligger det igjen enorme mengder med stein- og jordmasser.
Bildet under er tatt på lang avstand, men her er den ene raskanten, det gikk ras på begge sider av elva i to runder, i en trang og bratt dal.
Denne mannen var kristen, og i Bibelen står det at du skal gi tiende av det du tjener, sa han. Så for hver ti kilo honning, solgte han ni og gav en kilo til kirken - eller til Gud, som han sa. Etter at vi hadde vært der skulle han gå til kirken som ligger enda lenger opp i fjellet. Vi må be, be om at slike naturkatastrofer ikke skjer, sa han.
Han fortalte også om den dagen da "elva kom". Det hadde vært mye regn i lang tid. Denne dagen/ettermiddagen regnte og hagla det kraftig lenger opp enn der han bor. Det var veldig lokalt. Det gikk to ras med et lite mellomrom og dette demte opp elva som hadde stor vannføring. Da elva vant over rasmassene buldra det nedover elva og jorda rista, sa han. Støvskyen - eller vannskyen sto høyt opp i været og mobilsignalene ble borte. Av den grunn fikk han ikke varsla de som bodde lenger nede. Andre versjoner av dette er at folk som så raset oppe i fjella ringte og varsla kommunen, men ingen i kommunen reagerte, så ingen ting ble gjort før det var for seint.
Etter hvert gikk vi nedover mot elva, det var bratt, løst og mye småstein. Andesfjella består av mye sand, grus og stein, og lite fast fjell. Da vi kom ned kjente jeg meg ikke igjen hvor i dalen jeg var, og her har jeg gått mange, og det betyr mange turer i flere år. Da vi kom lenger ned skjønte jeg hvor vi var.
Steinen på bildet under hadde vannmassene tatt med seg, og det var ikke den eneste steinen på den størrelsen som vannet tok med seg. Det er ikke rart at det buldra i elva den dagen.
Etter at jeg kjøpte tomta her vi er nå, steg prisene mye i flere år. Til slutt hadde tomteprisen vår dobla seg. Etter raset har også hus- og tomteprisene i området rast nedover. Det har vært geologer her som sier at dette kan skje flere ganger, og dersom elva tar en annen vei enn der den går nå, er vi heller ikke sikre her på tomta vår.
søndag 24. juni 2018

Ti timer søvn gjorde susen for meg. I dag (23.juni) har jeg observert en gjeng på 20 elever som kom for å trene judo. De har holdt på hver lørdag i en måned og har allerede begynt å trene kast. To av lærerne som jobber her driver med judo og hadde lyst til å gjøre det med ungene. Allerede ser de forandringer i måten elevene ter seg på i forhold til hverandre. De er mer hensynsfulle og ikke så klønete i måten å omgå hverandre på. Og etter bare en måned er de jammen blitt gode. Noe å tenke på til gymtimene i Norge? Da de hadde gått hadde de som bor her lagd middag i ovnen som besto av poteter, søtpotet, stekt banan, kylling og kjøtt med en salat ved siden av. Åtte til bords er sjelden kost for meg i Norge. Gleder meg til fortsettelsen.




Reise til Bolivia.
Da er Roxana godt i gang med sommerjobb på Vøringfoss kafe ved Eidfjord. Stikk gjerne innom dersom du er forbi (hun snakker norsk). Jeg setter meg på flyet til Bolivia i kveld (torsdag 21. juni) og er framme i morgen kveld. Før Roxana reiste til Norge jobba hun mye på senteret vårt og litt blant flomofrene. Det siste hun gjorde blant flomofrene var å bidra til murstein og sement for å kunne bygge opp husa igjen. Midlene er ikke brukt opp enda, men jeg tenker jeg kan fortsette med hjelp av noen der nede. Jeg er spent på hvordan det ser ut i området etter det som skjedde, og hvordan folk har det.
I går kveld fikk jeg en del informasjon fra senteret vårt. Jeg fikk et inntrykk av at det jobbes bra for tida og Ruth Mary (den nye lederen) er godt i gang med å jobbe seg inn og sette sitt preg på arbeidet. De skriver om aktivitetsplaner og fornyelser, og om vedlikehold som er nødvendig. Det første er at vi nå trenger nye tallerkener og kopper til elevene. Vi har brukt de samme i rundt 10 år, så de har metta mange mager. Nå begynner de å bli bra slitt og vi får dem ikke helt rene. Er det noen som vil bidra til dette økonomisk, setter vi stor pris på det. Alle faste bidrag må gå til daglig drift, så er det noe større ting vi må handle inn, trenger vi ekstra midler. Takk til alle som bidrar til at barn i Bolivia får bedre ernæring og skolegang. Ønsker alle en riktig god sommer!
I går kveld fikk jeg en del informasjon fra senteret vårt. Jeg fikk et inntrykk av at det jobbes bra for tida og Ruth Mary (den nye lederen) er godt i gang med å jobbe seg inn og sette sitt preg på arbeidet. De skriver om aktivitetsplaner og fornyelser, og om vedlikehold som er nødvendig. Det første er at vi nå trenger nye tallerkener og kopper til elevene. Vi har brukt de samme i rundt 10 år, så de har metta mange mager. Nå begynner de å bli bra slitt og vi får dem ikke helt rene. Er det noen som vil bidra til dette økonomisk, setter vi stor pris på det. Alle faste bidrag må gå til daglig drift, så er det noe større ting vi må handle inn, trenger vi ekstra midler. Takk til alle som bidrar til at barn i Bolivia får bedre ernæring og skolegang. Ønsker alle en riktig god sommer!
Abonner på:
Innlegg (Atom)

